Download de nieuwe gratis whitepaper: 8 tips voor het werven van talenten via TikTok

TikTok
recruitment

Het vinden van geschikt personeel is op dit moment niet eenvoudig. Tientallen bedrijven strijden online en offline voor schaars talent. Het is dus hoog tijd om het anders te doen dan anderen, het is tijd voor TikTok recruitment.

Personeel werven via TikTok?

“Personeel werven via TikTok?” horen wij je denken. Ja! Veel bedrijven hebben nog sterk het idee dat TikTok vooral gebruikt wordt door een zeer jonge doelgroep die nog niet aan het werk is. Dat is zeker deels waar, maar de doelgroep van TikTok verspreidt zich als een olievlek over alle generaties. Ook jouw doelgroep is te bereiken via TikTok. Daarnaast zijn de kosten voor het adverteren op TikTok nog relatief laag in vergelijking tot Linkedin, Instagram en Facebook. Reden genoeg om TikTok in te zetten binnen het recruitmentproces.

Social media inzetten voor recruitment

Laten we eerst een paar stappen terugzetten. Want, waarom zou je social media inzetten om openstaande vacatures te vullen? In een ideale wereld is er ruime keuze uit geschikte kandidaten die allemaal graag voor je willen werken. Helaas is dit binnen heel veel branches op dit moment niet het geval. Zeker binnen de techniek, ICT en (zelfs) de horeca is er een enorme behoefte aan personeel. Door het tekort is er een jacht ontstaan op schaars talent. Alleen een vacature plaatsen op Indeed heeft allang niet meer het effect wat het een aantal jaren geleden had. Daarom hoor je steeds vaker termen zoals recruitment marketing en employer branding.

Het grote voordeel van social media is dat je de doelgroep heel specifiek kan targetten. Daarvoor is het uiteraard wel belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is, van welke platform(en) zij gebruik maken en op welke manier zij getriggerd worden om door te klikken. Dat is exact waar Cowboys jou bij helpt. Wij weten precies hoe we jouw ideale doelgroep in kaart brengen én bereiken.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing is een specialisatie binnen het marketing vakgebied dat erop is gericht om kandidaten te vinden en te binden. Door het inzetten van o.a. employer branding, social media, vacaturesites en zoekmachines zorgen wij ervoor dat we de aandacht van een kandidaat vast houden totdat hij of zij heeft gesolliciteerd.

Wat is employer branding?

Employer branding is niet alleen een mooi opgemaakte vacaturepagina of een eenmalige social media campagne. Employer branding gaat in de eerste plaats over het behouden van huidige medewerkers. Samen met je team zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkplek bent voor talent en dat je anders bent dan de concurrent. Het begrip “employer brand” is dan ook een verzamelnaam voor verschillende activiteiten die je uitvoert om mensen aan je te binden.

Hoewel TikTok hard aan de weg timmert om ook direct conversie te kunnen genereren, is het momenteel nog vooral een ideaal kanaal om te werken aan je naamsbekendheid of employer branding. 

TikTok recruitment om jouw doelgroep te bereiken

Zoals eerder genoemd staat TikTok nog vooral bekend als hét platform om een zeer jonge doelgroep te bereiken. Hoewel dit deels waar is, wordt TikTok ook met de dag populairder onder oudere generatie, waaronder de millennials. Waar TikTok in 2021 nog maar (!) 1,7 miljoen gebruikers in Nederland had, zijn dat er momenteel al ruim 3 miljoen, met 1,6 miljoen actieve gebruikers per dag. Met deze aantallen hoef je je geen zorgen te maken dat jouw kandidaat daar niet tussen zit.

Spreek ook kandidaten aan die niet op zoek zijn

Een pandemie, oorlog of andere factoren zorgen ervoor dat werknemers op hun plek blijven en niet actief op zoek gaan naar een ander bedrijf als zij een beetje ontevreden zijn. Dat betekent niet dat zij niet openstaan voor een toffe uitdaging en onverwacht getriggerd kunnen worden van jouw campagne. Deze doelgroep is niet actief op zoek via vacaturesites, maar gebruikt wel dagelijks social media, waaronder TikTok.

TikTok uitbesteden aan Cowboys

Er zijn niet veel bedrijven die een sprong in het diepe nemen en zichzelf presenteren via TikTok. Dat is ook logisch, want TikTok is een compleet andere wereld dan Facebook of Instagram. Het is belangrijk dat je in kunt spelen op actuele trends en dat je het belang inziet van organische content. Anders dan bij Facebook en Instagram, werkt organische content veel beter op TikTok dan betaalde advertenties. Simpelweg een filmpje maken over jouw openstaande vacature en hopen op het beste is verspilde tijd. 

Gelukkig weten wij exact op welke manier wij jouw bedrijf neer moeten zetten op TikTok om jouw employer brand te versterken en jouw bedrijf te presenteren als de ideale werkplek voor jouw doelgroep. 

Zin om met ons aan de slag te gaan? Laat een berichtje achter en wij nemen contact met je op! 

Bekijk ook: recruitment via Linkedin

Bel me nu

Of laat hieronder je e-mail/telefoonnummer achter.
Wij nemen zo snel als mogelijk contact met je op.

Bel ons op +31 (0)20 21 01 169.

Download gratis de whitepaper

Laat hier je email achter en krijg toegang tot de whitepaper.

Download gratis de whitepaper

Laat hier je gegevens achter en krijg toegang tot de whitepaper.